Linkbuilding artikler bruges til den type linkbuilding hvor man går efter relevante links. Dvs. links i en artikel, der omhandler det emne/de søgeord man vil højere i Googles søgeresultater på.
Bemærk at dette indlæg er skrevet som en SEO/linkbuilding test og ikke for at blive læst. Vil du vide mere om linkbuilding, gå da i stedet til forsiden på denne hjemmeside. Klik evt. på logoet i toppen.
Hvis du ikke ved, hvad linkbuilding er, så er du kommet til det rette sted. Her får du hjælp til, hvad det er, hvorfor det er vigtigt, hvad du skal bruge det til og hvordan.
Din virksomhed går glip af noget – omsætning – hvis du ikke bruger linkbuilding og søgemaskineoptimering. Det styrker din placering på Google og hjemmesidens status generelt. Kunderne får nemmere ved at finde dig og er måske mere trygge.
Din hjemmeside skal have styr på jeres linkbuilding og søgemaskineoptimering som et absolut minimum.
Hvad er en linkopbygning?
Som nævnt giver det trafik. Linkbuilding er et netværk, hvori din hjemmeside kommer til at indgå.
Du kender måske til at sende et link til en ven. Din ven skal følge linket, så han/hun kan finde billetter til jeres koncert i aften. Hvad var det du gjorde der? Du sendte/delte en hjemmesideadresse, som gav hjemmesiden trafik.
Noget af det samme sker med linkbuilding. Der skrives en artikel, blogopslag eller noget, der minder om. I denne linkes der til din hjemmeside. Det kan være firmanavnet eller bare et ”se mere her”. Nu kan læseren klikke sig ind på linket og finde det, der var beskrevet i artiklen.
Dog handler linkbuilding ikke kun om at genere kunder direkte. Det handler også om at opbygge dit netværk. Selv hvis ingen kunder benytter linket, er det en sejr for din hjemmeside. Du er knyttet til en hjemmeside, hvilket en portal som Google lægger mærke til.
Har du et bredt netværk, betyder det, at du er populær. Andre hjemmesider har lyst til at linke til dig. Det kan både være, fordi du betaler dem for det, eller blot fordi du har spændende indhold. Den sidste er klart at foretrække.
Din virksomhed har brug for onlinehjælp
Det lyder måske meget simpelt, og linkbuilding er faktisk også meget simpelt. Dog er online markedsføring ikke noget, du blot giver dig i kast med.
Du skal have styr på ting som
- Søgeord
- Hjemmesider
- Forfatning af tekster
Her er blot nævnt et mindre udsnit af, hvad du skal have styr på, inden du sender tekster afsted.
Søgeord dækker de ord, som skal bruges i artikler og måske på dine links. Hvad er det dine kunder søger på, når de leder efter dig eller den service, du tilbyder?
Hjemmesider dækker over, hvilke hjemmesider der er interessante for dig. Hvor er dine kunder henne? Og meget vigtigt, hvordan får du dem så over til dig. Det kan du gøre ved linkbuilding, hvor kunderne via links bliver introduceret til dig.
Sidst er der forfatning af tekster. De skal selvfølgelig være interessante for læseren, så de vil besøge din side. De skal også være interessant for Google, ellers bliver du straffet.
Brug de rigtige ord i den rette mængde
Der er visse regler for tekster, som skal forfattes, om det er til linkbuilding artikler, SEO, til din egen hjemmeside osv. Ligesom der er forskel på en pressemeddelelse og en nyhedsartikel. Der er ting, du kan gøre og ikke kan.
Med linkbuilding artikler er det vigtigt, at linket ikke fylder alt for meget. Skal du linkes til på en side, der skriver og katte, skal din hjemmeside ikke fylde hele artiklen, bare fordi din hjemmeside linkes til. Et diskret link, som indgår naturligt, er klart det bedste.
Det kan være som en del af argumentation for et givet emne, at linket kommer på banen.
Med SEO kan du ikke bare skrive et bestem ord en sætning en masse gange for komme til tops i søgefelter. Gør du det, straffer Google dig for at bruge ordet eller sætningen for meget i dine SEO-tekster.
Virksomheden skal have et fornuftig netværk
Tilbage til linkbuilding artikler. Det er utrolig vigtigt, at du altid får oprettet et netværk for din hjemmeside. Jo flere sider du kan forbindes med jo bedre.
Og jo mere populære disse sider er jo bedre. Ikke kun fordi, kunderne kan ledes fra deres side over til din. Men også fordi netværket i sig selv, styrken din hjemmesides placering på Google.
Google udvælger ikke blot den hjemmeside, som har den billigste bil, når du søger på ”billig bil”. En masse faktorer er her i spil. Hvem har flest besøgende? Hvilken side passer bedst til den specifikke søgning? Hvilken tekster rammer bedst dit søgeord?
Når du opbygger dit netværk, har du ramt en af de mange felter. En hjemmeside, der ikke gør brug af linkbuilding vil umuligt kunne skabe sig en stor kundekreds. Hjemmesiden vil simpelthen være for svær at finde.
Du har måske prøvet at skulle finde en specifik hjemmeside eller virksomhed. Hjemmesiden er nystartet og end ikke, hvis du søger på navnet i Google, kommer den frem. Den er simpelthen så ukendt og upopulær, at Google ikke tror på, at du rent faktisk vil have denne side vist.
Få skribenter til at gøre jobbet
Sidste nyttige information er, at du ikke behøver skrive tekster til søgemaskineoptimering eller linkbuilding selv. Der findes et hav af virksomheder, der hver især forsøger at udkonkurrere hinanden i at skive de billigste tekster til virksomheder.
Det vil angiveligt ikke kunne betale sig for dig at formulere en masse tekster. Desuden slipper du for at skulle oprette forskellige andre hjemmesider eller finde aftaler med disse.
Ofte vil tekstbureauet have sider eller aftaler med sider, som de kan skrive tekster til. De passende sider for dig vil blive brugt til at linke din virksomhed på.
Linkbuilding er forholdsvis simpelt og nemt, men for tidskrævende, når du er grøn på området.