Hvad er linkbuilding? Få svarene her og lær hvad linkbuilding er og hvordan du arbejder med det.
Linkbuilding er “kunsten” at få links til sin hjemmeside, fra andre hjemmesider. Google ser links som stemmer/anbefalinger og derfor er det godt at have mange, gode links. Med BOB Linkbuilding har vi gjort det nemt og billigt for alle at få masser af gode links – uden at skulle betale de meget høje priser hos konsulenter og bureauer.
Læs mere om BOB linkbulding her.
Bemærk at nedenstående tekst ikke er skrevet for at blive læst, den er skrevet for at lave en linkbuilding test. Gå til forsiden af denne hjemmeside for at læse om linkbuilding.
Når man skal starte sin egen hjemmeside, kan det være fristende at promovere sig selv på sociale medier, og tro, at det er alt det arbejde, man skal lægge i det. Men her tager man fejl. Hvis man vil frem med sin online butik eller andet, er det vigtigt at få sin hjemmeside højt op på Googles anbefalings liste.
Derfor er der mange der bruger SEO, altså søgemaskineoptimering ved hjælp af linkbuilding, til at få deres hjemmesider i rampelyset, så flere potentielle kunder og brugere ser ens hjemmeside, når de søger efter en specifik vare, et godt råd eller andet. Men hvad er linkbuilding? Få svarene her og lær hvad linkbuilding er, og hvordan du arbejder med det.
Få SEO stærke links
Man kan sagtens betale store bureauer for sine links, men dette bliver dyrt på lang sigt. Man kan derfor i stedet betale et månedligt abonnement, og få adgang til et hav af SEO stærke links, som alle sammen er nøje udvalgt af en SEO-ekspert. Og det bedste ved det er, at der hele tiden kommer nye links ind på siden, så man ikke løber tør for nye relevante links. Desuden, de links man bruger til sin egen hjemmeside, har også links gemt, så de netop rangerer bedre på Google, og derved vil ens egen hjemmeside også rangere bedre.
Det er nemlig vigtigt, når man bruger linkbuilding til sin hjemmeside, at det er forskellige relevante links, man gemmer på sin hjemmeside, da Google ikke godtager det samme link flere gange. Og det er bevist flere gange at links er det vigtigste, hvis man vil opdages af Googles søgemaskine. Man kan bruge alle de keywords man vil, links er bare bedre, så man skal helt klart lægge sit fokus der.
Frihed til at vælge
Når man opretter sin egen hjemmeside, så bestemmer man selv, og dette er også et vigtigt aspekt af linkbuilding, da det stadig skal være en selv, der bestemmer hvordan og hvorledes det håndteres. Når man får et månedligt abonnement, sparer man flere penge, eftersom man bruger flere links, så det kan være en fordel at udnytte abonnementet til det yderste. Så man kan selv vælge, hvor mange links man vil bruge, men jo flere man har brugt, jo mere har man sparet.
Man kan selv skrive linkbuilding artikler, man kan få en kollega til at skrive dem, men man kan også hyre nogle tekstforfattere til at klare jobbet. Man skal bare angive link, eventuel ankertekst og en deadline, og så er man sikret sig en linkbuilding artikel, der kan hjælpe ens hjemmeside på vej. Selvfølgelig er det ikke gratis at hyre en tekstforfatter, men man slipper selv for ekstra arbejde, og man sikrer sig et godt produkt.
En del af den frihed man får, hvis man vælger et abonnement, er at der ingen binding er, så hvis man ikke føler, at man får brugt det nok, kan man opsige når som helst. Dette gør, at man ikke har unødvendige udgifter liggende, og man kan komme tilbage abonnementet, når man føler man har tid til at bruge det igen. Dog skal man huske på, at der er et begrænset antal pladser, så man skal nøje overveje sine beslutning.
Relevans over alt andet
Noget af det vigtigste ved søgemaskineoptimering er, at de links man bruger på sin hjemmeside, er relevante til den tematik, man selv har bestemt. Relevante links gør at brugere, der søger efter varer eller andet ens hjemmeside kan tilbyde, vil se ens hjemmeside som noget af det første. Derved, har man større sandsynlighed for at overhale ens konkurrenter.
De links man udvælger, har selv nogle emner, som kan være relevante i forhold til det søgeord, man ønsker. Så samtidig med, at man skriver en artikel, som indeholder ens søgeord, kan man samtidig finde relevante links til at bakke det op med.
Overskriften er også vigtig
Når man laver sin egen linkbuilding tekst, er overskriften også vigtig. Hvis det indeholder søgeordet, som man har fokus på i sin artikel, gør det kun ens linkbuilding artikel bedre. Det er dog ikke nødvendigt, men kan være en kæmpe fordel, da overskriften som sagt, er det første i en tekst.
Ligesom artiklen også kan handle om søgeordet, er dette heller ikke nødvendigt, men også en stor fordel, da det giver en naturlig måde at inkorporere søgeordet ind i sin tekst. Dette gør, at man nemt kan få sit søgeord med i sin tekst omkring to til ti gange, som kommer til at hjælpe på SEO-værdien af ens artikel.
Begrænsning på links og søgeord
Dog kan man ikke bare sætte alle relevante links, man finder til sin hjemmeside, ind på et word-dokument og gemme det på sin hjemmeside. Dette kan søgemaskinen gennemskue og afskrive som spam, og derved har ens artikel ingen værdi. Man må maksimalt have to links i en artikel på 450 ord, og hvis man kan gøre den artikel relevant til ens søgeord, som nævnt tidligere, er det kun en fordel.
Selvom linkbuilding aldrig bliver læst af andet end tekstforfatteren, korrekturlæseren og søgemaskinen, er det ikke nok bare at skrive en masse volapyk. Der skal være noget mening og noget relevans, og så må man ikke bare skrive sit søgeord flere hundrede gange i sin artikel, da søgemaskinen igen vil anse det som spam, og artiklen vil være til ingen nytte.
Kun fantasien sætter grænser for din artikel
Hvis nu man gerne vil skrive en artikel, som omhandler sit søgeord, men man kan simpelthen ikke udfylde det antal ord, man havde forestillet sig, så kan man altid give det en drejning, der har relevans, men som giver mere plads at arbejde på.
Hvis man nu er en automekaniker, som gerne vil skrive om sin service, så kan man skrive om ”Tre tips til en køreferie” og starte ud med at skrive, at man skal have sin bil klargjort af en mekaniker. Her kan man så indsætte det relevante link, og de sidste to punkter kan man skrive om stort set lige hvad man vil, så længe man skriver om køreferier.
På denne måde kan man selv nemmere komme igennem artikler, og måske endda skrive dem hurtigere, hvis man kan give artiklen en drejning, som man ved meget om og går op i. Samtidig forbliver artiklerne relevante, og man kan indsætte de SEO stærke links, man ellers havde planlagt at indsætte.
Få organisk trafik fra Google
Når man virkelig har uddybet sin hjemmeside med relevante links og gode linkbuilding artikler, så sikrer man sig fast og organisk trafik fra Google. Organisk trafik betyder at folk har søgt på et søgeord, som ens hjemmeside har haft fokus på, hvorefter de er gået ind på ens hjemmeside. Derved, undgår man at skulle bruge penge på regelmæssig promovering for at gøre ens hjemmeside synlig.